Volume 5, Issue 16
August5,2003 THE SATELLITE

Incorporating D IGITAL

INDUSTRY NEWSLETTER

TELEVISION TIMES

Tri-stage plan from SES
Global broadband scheme imminent

SES Global’s executives are extra-busy on three counts. Top
of the list is a billion-dollar fund raising exercise currently in
its final closing stages. An official announcement is expected
shortly, once SES closes on a $1.05bn private placement
financial restructuring designed in part to repay existing bor-
rowings. Earlier this year SES pulled a €500m Eurobond
offering. Clearly it had greater ambitions, although it is
uncertain whether this fresh $1bn means that SES has — at
least for the time being — abandoned its plans to raise new
equity on the New York stock exchange. Some 30 mostly
US-based financial institutions are taking part in the cash-
raising exercise. SES has its next financial results statement
on Sept 15.

Second thrust is ‘Cross Links’, the name given to what
SES Global plans to be a separate business unit operating
aggressively in the data and video transmission areas under
New Jersey-based SES Americom’s Dean Olmstead. ‘Cross
Links’ is designed to offer existing and new clients, and in
particular governmental and military customers, a global
route for their traffic, and will evidently offer highly com-
petitive rates at tighter-than-normal operating margins.

The plan calls for AMC12 and AMC13 to be the centre-

pieces of the new outfit, along with some existing SES assets.

One option under consideration is that ‘Cross Links™ could
also exploit the now wholly-owned SES-AAP-1 craft in its
108.2 E POR location. AAP already has, for example, a fully
licensed uplink station in Beijing, China. SES Americom’s
Dean Olmstead said ‘Cross Links” would be a global initia-
tive and a new operational entity, that would have to accept
smaller profit margins than normally the case in FSS and
DTH transmissions. To date, Intelsat, PanAmSat and New
Skies have carved up this trans-Oceanic traffic between
them, and it seems SES is now seeking a much larger slice of
this pie. Olmstead says he sees ‘Cross Links’ promising faster
growth, although at much smaller revenue margins than its
Astra, Americom and AsiaSat operations are used to.

But staying in the Far East, there are also other consider-
ations for AAP-1: the Lockheed Martin-built high-power
satellite could be put into AsiaSat, still very much under SES’
influence, but perhaps better placed for local marketing.
Option 3 for AAP is to move it completely, placing the craft
at another orbital position better able to exploit its power
and functionality. AAP-1 was launched in October 2000
with an expected end of life of 2016.

Continued page 8 >

Intelsat’s "beachfront properties"

By Chris Forrester

Intelsats CEO Conny Kullman last

week told analysts and investors that its
$1.1bn bid for six satellites from Loral
represented prime "beachfront proper-
ties" for Intelsat and that they were
"surgically" selected from Loral’s port-
folio of assets, and would come com-
pletely unencumbered by debt, or other
complications. "They are exactly the
bits and pieces we needed," he said.
"We can integrate the [Loral] business
quickly, perfectly fitting them in with
our overall timeline." Kullman made
his comments at the company’s half-
yearly results presentation, using the
occasion to urge shareholders to urgent-
ly send in their Proxy approval cards,

warning them that a non-returned card
would automatically be registered as a
‘Negative’ vote on the deal.

Kullman added that Intelsats IPO
was now very much back on track and
he anticipated it taking place soon after
the Loral deal closes "shortly after the
Loral deal closes, in early-mid 2004.
However, he admitted the FCC clock is
still ticking in terms of its Orbit legisla-
tion which he was hopeful could be
extended from Dec 31st this year to
June 30 2004. However, the IPO had
to happen by then. One of the surpris-
es connected with the Loral acquisition

Continued page 4 >

Nagra buy CPT 2>
SBS "not looking back" 2>
Inmarsat’s Iragi war

contribution 3>
PVR’s: "A long-term

opportunity" 5>
Indian TV in a mess 1>
Will Wi-Fi hotspots

put 3G in the shade? 9>
Opinion 12>

Strategy e Forecasts ® Convergence e Report Updates e Business News e Conference Reports e Industry Intelligence

We're all off on a summer break. Our next issue is September 2nd



r
'
i

Satcoms Insider

I THE SATELLITE INDUSTRY NEWSLETTER |

Editor
Chris Forrester
chrisforrester@compuserve.com
Tel: 44 20 8948 8561

: Publisher

Roger Stanyard

| 58 St John's Street

i Winchester

{ Hampshire
S023 OHF

United Kingdom

Admin: +44 (0)1962 877850
: Fax: +44 (0)1962 624094

Communications Business
Intelligence

! © 2003 Copyright DTT

i Consulting Ltd

i "No part of this publication may
be electronically archived,
stored, copied, duplicated,

i photocopied or distributed in

H any way, shape or form,

i including electronically, without

prior written permission of the

publishers.”

Satcoms Insider

| Satcoms Insider is the bi-weekly

newsletter from DTT Consulting
Ltd covering the satellite

i industry. Its value added content

i complements the Internet via
Satellite 2001 and Middle East
Satellite Communications and
Ka-band Multimedia Satellites

reports published by DTT

Consulting Ltd.

i DTT Consulting is owned by
Roger Stanyard, former owner,
editor and publisher of
Interspace newsletter.
Stanyard has almost 20 years
experience as a business analyst

Nagra buy CPT

Swiss digital broadcast technology firm
Kudelski has agreed to buy Canal Plus
Technologies encryption unit MediaGuard
from Thomson in a deal initially worth
€240m ($268.2m), Kudelski said August
4. The deal, previously reported in our
pages, represents a major consolidation in
smart-card suppliers.

Kudelski and Thomson say they will also
jointly develop and market technologies and
products for satellite, cable and telecom oper-
ators, building on Thomson's strength in
encoders and decoders and Kudelski's lead in
conditional access systems. Kudelski stock,

which has risen sharply recently on rumour
that a MediaGuard deal was in the pipeline,
rose more than 4.4% to 33.25 Swiss Francs
in early trading on Monday Aug 4.
MediaGuard claims the world’s third-
largest CA provider with approximately
10m subscribers and net revenues of over
€60 million in 2003. Kudelski will acquire
the MediaGuard business in an asset trans-
fer transaction. The MediaGuard assets,
together with approximately 200 employees
will be transferred to a French-based entity
fully owned by Kudelski. Closing of the
transaction should take place in Q4 2003,
subject to the required regulatory approval
process and other necessary procedures.

SBS "not looking back"

Luxembourg-based pan-European TV and
radio group SBS Broadcasting has reported its
Q2 and 1H results ended June 30, 2003. SBS
saw its net revenue increase E19.0 million, or
14%, to E154.9 million for Q1. This meant
an 11% increase overall on the six months to
June 30. Station operating expenses increased
E4.6 million, or 5% to E98.8 million.
Operating income increased E13.1 million, or
125% to E23.6 million for the three months
ended June 30, 2003. Chairman Harry Evans
Sloan said he expected the company to reach
free cash flow this year helped by record station
performance which had achieved record cash
flow, representing 9 consecutive quarters of
positive progress during a time of great pres-
sure for the broadcasting industry. Sloan said
the company would continue to divest itself of
non-core, non-consolidated assets, such as its
4000-share  stake in  Lions Gate
Entertainment, which SBS sold for €9m.
Last month (July) SBS agreed to acquire
Radio 1 Norge AS in Norway and Radio 2
A/S in Denmark from Clear Channel
Communications and from Norsk Aller. The
total purchase price of these acquisitions is
approximately €17.5 million, payable in SBS
common shares. The acquisitions, which are
subject to regulatory approvals in Norway and
other conditions precedent, are expected to
close in August 2003. With eight radio sta-
tions, Radio 1 Norge is the second largest
commercial radio operation in Norway. Radio
2 operates 10 radio stations in Denmark and
is the second largest commercial radio opera-
tion in Denmark. During 2002, Radio 1
Norge and Radio 2 had revenues of approxi-
mately €12 million and €5.5 million, respec-
tively. In July SBS also agreed to merge their
Swedish radio operations with Bonnier Radio.

The jointly owned company, SBS Radio, will
be 51% owned and controlled by SBS and
49% owned by Bonnier. The merger, which
comprises SBS’ 5 stations and Bonniers 14
stations, is subject to Swedish regulatory
approvals and is expected to close by the end
of August.

CEO Markus Tellenbach said: "SBS had an
exceptional second quarter, recording our sixth
consecutive quarterly increase in operating
income performance as we posted substantial
improvements despite the lacklustre advertis-
ing environment in Europe". Besides TV, SBS
has concentrated on expanding its role in
radio, boosting its portfolio of radio stations
from 9, to 52 across Europe. Tellenbach
added: "As we continue to improve our results,
we prudently seek opportunities to consolidate
our position in our pan-European footprint.
Our television stations are increasing their
viewing shares, while our radio group will
strengthen its position as the leading operator
across Scandinavia, following the completion
of recently announced transactions in Sweden,
Norway and Denmark".

SBS’ net debt now stands at some
E137m, which is itself compensated for by
the value of SBS’ non-core assets, and Sloan
said he valued the company now at being
worth $950m-$1bn. Sloan said the compa-
ny did have an issue with its joint-venture
Polish partner over its local Warsaw station
TVN. "It is now time for us to value our
stake, and improve our cash position by pos-
sibly selling [the station]." SBS’ cash in hand
stands at some E50m, and Sloan said the
next step was to repay debt, and convert all
of its high-yield notes to conventional bank
debt. He said he expected the company’s
debt position to be significantly improved.




Inmarsat’s Iraqi war
contribution

By Chris Forrester

Inmarsat’s contribution in media terms to the recent Iraq war
was described by the BBC as "making a substantial differ-
ence". Mark Tyrell, Manager of Resources and Development
in the Newsgathering department of the BBC, says: "The
results were clear for all to see in terms of the extent to which
[Inmarsat’s Global Area Network system] featured in our
coverage of the Second Gulf War. For the first time, satellite
technology could be deployed on a mas-
sive scale. And although the video quality
is poorer than terrestrial broadcasts, news
editors and viewers alike are happy with it
in difficult situations because of the
immediacy it brings to breaking events.
On BBC News 24 they were conducting
up to 30 videoconferences a day at the
peak. Currently we now have well over
one hundred units deployed around the
world, up from a dozen or so of the older
models."

Tyrell is one fan, but there are plenty of
others. CNN International’s EMEA man-
aging director is Tony Maddox. He says
that there is one major difference to news-
gathering today, compared to the last Gulf
War. "What we are seeing is a lot of
impressive technology changes. Laptop
editing, File Transfer Protocol ways of eas-
ily feeding material into the studio, hand-
held camerawork and sat-phone usage.
Just think how much it used to cost to set
up a 24-hour news operation, and yet
today much of that cost can be circum-
vented and some broadcasters are looking
to use this low-cost approach to achieve a
3-4 year move into break-even."

Maddox says broadcasters have learned
valuable lessons from the Iraqi campaign.
"It is a significant difference. We could
today walk into any High Street retail electronics centre and
in 15 minutes equip a news bureau, buying all the kit over
the counter. These are fundamental changes. Our 800 affili-
ates are still our front-line troops for breaking news, but I
think these affiliates are already improving their own on-the-
ground coverage by investing in this sort of equipment.”
Maddox explains that the falling cost of broadcast hardware
is also beginning to impact CNN’s own thinking in how it
expands and opens new operations internationally. "We have
Jeff Koinange, based in Lagos, Nigeria, which is a huge coun-
try, but he carries his bureau almost in a gadget bag. If he
flies out to Monrovia, a country not rich in broadcast facili-
ties, his bureau goes with him!"

Low-cost satellite communications have made this differ-
ence. Richard Hradsky-Fisher of 7E Communications is a

“It is the ease with
which correspondents
can broadcast live by

satellite which is so
key. Hence the latest
mini-revolution in
news reporting which
we have witnessed [in
Iraql. Journalists can
pack all they need
into a rucksack and
be ready to report
from anywhere on the
planet. Already it is
hard to imagine
newsgathering without
that facility, and it
simply would not have
been possible without
the Inmarsat services."
Mark Tyrell, BBC.

well-known industry figure, and 7E has been selling and
renting Inmarsat kit since 1988. "Most of our customers are
in the newsgathering and broadcasting sector, including
newspapers. We know that our equipment tends to go into
tough environments and we like to think we can come up
with solutions for the likes of CNN and others to maximise
efficiency. For example, we designed the SODA-splitter/com-
biner which links two 64 kbps streams into one 128 kbps
stream. Then there’s our “Talking Head” videophone unit,
which is something of a market leader, and again CNN and
the BBC were involved in the specifying what they wanted.
Today we have a few variations including a mini-Talking
Head, and for IBC we will be presenting an IP-based unit.
The technology we all use is standard video
conferencing compression, nothing to do
with the MPEG compression family. It is a
well-developed industry standard and with
the obvious challenges of using video
telephony it delivers — to the eye — a high-
ly acceptable image. Inmarsat’s Regional
BGAN is an IP product, and you need an
IP product to tap into Regional BGAN."
Hradsky-Fisher takes pains to point out
the transmission facts of life. "Regional
BGAN offers a data-rate of 144 kbps.
This, however, does not take into account
Forward Error Correction which eats into
the bandwidth available and might limit
image quality. But the new technology is
still spectacular. At APTN I remember us
screening a tape of the death of Pol Pot
that the cameraman had lugged for 5 days
through the jungle to deliver. Those days
are gone. The freelance stringer camera-
man, who has always been the backbone of
newsgathering, is buying this kit. They
bought store and forward equipment, and
they are now buying our Talking Head kit.
They now have two opportunities. They
offer a few minutes of their footage for
immediate use, and then can suggest a full
tape later perhaps for archive or documen-
tary use." 7E’s Talking Head 2 product
(good for 128 kbps) costs about $10,500.
Tristran Wood, MD at Livewire Digital says the recent
Iraq action made "an incredible difference to demand for
equipment.” Livewire’s “Voyager Lite’ is their third-genera-
tion store/forward unit and uses software compression tech-
niques to generate fully compliant MPEG-1 or MPEG-2
streams in the range 128kbps to 15Mbps. "This is the first
time where Inmarsat has been used to such a great extent."
Livewire has been selling its kit for some 10 years, and now
Inmarsat’s B-GAN service has meant the total weight of
equipment going into the field has been reduced from
around 60-70 kilogram’s to 6 or 7 kg. "Price has also plunged
dramatically," says Wood. "From around $100,000 a few
years back to a twin-terminal model today for about

Continued page 8 >




Intelsat’s "beachfront
properties"

From page 1

was Intelsat’s commitment to an all-new satellite from Space
Systems/Loral, complete with a promised $100m down-pay-
ment. "This was no surprise,” said Intelsat, given that the
satellite was already in the company’s procurement and build
manifest anyway.

The next hurdle for Intelsat to sweat over is the Court-
organised auction for Loral’s key assets. This is currently slated
to begin later this month, and Kullman admitted that he was
aware that Loral had been in discussion with other strategic
players and there’s always a chance that these players will again
look at their numbers and re-enter the process with higher bids.

Assuming this does NOT happen, and Intelsat’s bid stands,
Kullman is already on record with his strategy for the North
American market, and building upon the $550m-worth of
booked orders already in place, none of which are at risk with an
ownership change: "The focus for the next 12 to 24 months is to
develop the video strength and the media and entertainment
business that these satellites come with, as well as the potential for
future business. We have been limited to bringing content to the
boundaries of the U.S., but have not been able to distribute it
over this country. [In the past Intelsat] has handed it off to play-
ets like Loral and to both PanAmSat and SES. Now, we can pro-
vide end-to-end solutions for those programmers and get them
all the way from the source to their destination. Whatever pack-
ages the content providers have here in the U.S., they can use our
network to transmit it to the whole world. We definitely see an
opportunity to build a video business, both taking market share
in North America as well as developing the video business
around the world with these assets. In addition, there is the gov-
ernment and military market segment. With these assets, we can
now provide a very strong total global solution for government
requirements. There is a third area, corporate networks, where we
can target players in the oil and gas industry, for example. So, for
the corporate network market, we can now offer end-to-end
solutions, and we do that not only with the satellites, but with
the terrestrial infrastructure we have put in place.”

On Intelsat’s trading position, Kullman presented a picture
that was spot on guidance but couldnt disguise the tough
trading conditions. The number of clients had grown by
"more than 75" since January. Intelsat 906, the company’s

Intelsat’s Loral timetable

Aug 1 Voting proxy statements in shareholders hands
Aug 15 Votes must be in by Aug 15

Aug 15 Special General Meeting, in Amsterdam
August-late  Court-established Auction process commences
4th Qtr/03  Asset auction for Loral satellites occurs*
1H/2004 Regulatory approvals obtained, transaction closes
*And Court awards assets to Intelsat if winning bid

Data: Intelsat, July 30

Intelsat trading: 1H to June 30 (000),

2002 2003
Telecommunications revenue $ 505,222 $ 483,420
Operating expenses:
Direct costs of revenue
(excl dep’n and amortiz) 56,700 69,471
Selling, general and administrative 71,797 57,756
Depreciation and amortization 177,213 199,199
Total operating expenses 305,710 326,426
Income from operations 199,512 156,994
Interest expense (18,336) (44,048)
Other income, net 3,052 10,727
Income before income taxes 184,228 123,673
Provision for income taxes 23,950 16,985
Net income $ 160,278 $ 106,688
Data: Intelsat, July 30

African satellite (at 64 deg E) was bringing in extra business
for them in what was turning out to be a "hot niche for us".
However, Telecommunications revenues for Intelsat fell 1%,
or $2.2m to $244.5m for Q2, compared with the same peri-
od in 2002. Intelsat's net income fell 44%, or $32.9m to
$42.6m for the quarter. For the first half of 2003, Intelsats
reported revenues were $483.4m and net income of
$106.7m. EBITDA, as adjusted, for the six-month period
was $356.2 million. However, the net result of globally
depressed trading, plus Intelsat’s higher expenses put a
squeeze on net income, which fell $52.5m, compared to the
half-year period last year.

Tom Wiatts, senior analyst at SG Cowan, said Intelsat's Q2
modest upturn in revenues as a positive sign, particularly with
similar news coming from PanAmSat recently. The slight rev-
enue gain for both outfits suggested that the FSS sector "has
bottomed," he said.

Tough prospects for Galaxy Hong Kong?

In February this year Intelsat took a 51% stake in Galaxy
Satellite Broadcasting (Hong Kong’s TVB owns 49%),
designed to create a new pay-TV operation (and teleport) for
Hong Kong. But concern is now growing in the region that
with at least three new pay TV platforms set to begin opera-
tions over this next few months, in addition to the two already
operating as well as widespread existing access to DTH satel-
lite transmissions, that casualties are bound to follow.

Local market leader is i-Cable Communications with
around 620,000 subscribers after some 10 years activity. By
Christmas I-Cable could well be competing with a 12-channel
package from City Telecom as well as the Intelsat/TVB Galaxy
venture. In addition, fixed line telephone content-provider
PCCW wants to link its entertainment arm with the hardwire
distribution network it took on when it bought Hongkong
Telecom from Cable & Wireless in 2000. Finally, the UK’s
struggling Yes TV DSL platform will add another five chan-
nels to its existing four-channel bundle later this year.

Hong Kong’s 7m population (and around 1.7m homes) sug-
gests it is unlikely that all of the rival pay TV platforms can sur-
vive. Intelsats plan calls for at least 24 channels, and when the deal
was announced last February the partners talked about achieving
break-even within three years of launch, with 300,000 customers.




PVR’s: "A long-term
opportunity”

To date, sales of Personal Video Recorders (PVRs) and set-
top boxes with built-in PVR technology have been modest.
Two weeks ago Tivo’s share price plunged almost 9% when
DirecTV said its adoption of Tivo technology wasn't taking
off quite as well as they had hoped. Roxanne Austin,
DirecTV's COO, said the company's earlier targets for
DVRs were "quite aggressive." She also said that considering
the rate of customer adoption in the first half of the year the
initial projections are "very challenging."

Tivo itself, during its quarterly conference call in May,
said it expected to gain a total of 65,000 to 80,000 sub-
scribers in the second quarter and 450,000 to 600,000 sub-
scriptions by the end of the fiscal year, ending Jan. 31, 2004.
The company said about half of the new customers would
come from DirecTV. One US-based analyst cut back his
forecasts for Tivo subscribers, suggesting only 638,000 new
subs for this year, in place of 765,000. Hughes say they esti-
mate that 300,000 new customers would take up Tivo in
addition to 250,000-300,000 of its existing customers.
Hughes gained 181,000 net new customers in the second
quarter, of which less than 10% subscribed to the PVR box.
Tivo, as a stand alone option, can be bought for $249 plus a
monthly $12.95 fee.

This is a market, but it's modest, and by any measure a
softer adoption than once predicted. Tivo holds its AGM on
Aug 6 and releases its next set of numbers on Aug 26. It’s Q1
numbers (to April 30) showed 703,000 total subs, including
79,000 net new additions during the quarter. Tivo launched
back in 1999 and has seen off more than a few rivals in the
meantime.

Tivo's only other market was the UK, and it pulled out of
Britain back in February (although its few existing sub-
scribers continue to be maintained by BSkyB). Sales in the
UK of BSkyB’s own Sky+ box are also modest, at about
100,000 units. Last week Charlie Ergen in his on-screen
dealer chat told viewers that Echostar would shortly begin
charging a monthly subscription fee for its PVRs (see box).

Meanwhile BSkyB is currently in the middle of some
heavy on-screen promotional activity for Sky+ and in July
investment bankers Morgan Stanley took a closer look at
what they think could be alternative marketing/support sce-
narios for PVR’s generally. The question senior analyst Sarah
Simon asks is whether Sky (or any other sat-platform) will
have to make significant set-top investments in the future?
One factor in her equation is whether Sky’s competition

PVR economics for Sky+*

Cost of box/LNB £235 (company guidance)
Cost of installation £75 (company guidance)
Current customer fee  £250 as of July 1 2003
Net subsidy £60

Yr1 Yr2 Yr3 Yr4 Yr5
Monthly fee 51 102 102 102 102 102 102 102 102 102
Software costs -18 -36 -36 -36 -36 -36 -36 -36 -36 -36
Box Subsidy 60 0 O 0 O 0O 0 0 0 o0

Net Contrib'n,
pre marketing -27 66 66 66 66 66

*Source: Morgan Stanley, July 9

Yr6 Yr7 Yr8 Yr9Yr10

66 66 66 66

The Echostar PVR fee plan*

DiSH ‘Everything Package’ ($74.99/mo.) = no monthly fee for PVR

DiSH ‘AT 150'/'AT 100’ channel bundles = $4.98 monthly fee for PVR

DiSH ‘AT 50’ = $9.99 monthly charge for PVR

*For DiSH model 510 PVR (100 hrs of programming)

Data: Bear Stearns

(cable or DSL) roll out a widespread VOD deployment.
Should this happen, says Morgan Stanley, "then we do
believe the pressure on Sky to more aggressively roll out
PVRs would increase." She suggests this timetable is unlike-
ly much before 2005-2006.

However - and this is the key portion of her study — she
suggests that PVRs could be a value-generating opportunity
for BSkyB, adding "as was the switch from analogue to dig-
ital". While recognising that currently the product is too
expensive and would need subsidising if Sky were to reach a
meaningful penetration, the bankers say this would result in
Sky staying more than capable of addressing any future com-
petition from a pure VOD offering. Besides, she says: "mass
penetration of PVRs would also lead to an increase in
ARPU, and would ultimately add value."

Morgan Stanley say they believe Sky is currently making
"a small loss" in Year 1 when they sell a PVR, before taking
into account marketing costs. They base their calculations on
a typical first year model of 6 months ‘ownership’ by the sub-
scriber and based on Sky’s monthly gross sub of £10, which
represents a 65% gross margin (on a selling price of £249
and token £1 for installation). "We estimate," says the bank,
"that Sky loses £27 per PVR sold, excluding marketing." But
thereafter, they say, the service should be "highly profitable".

Moreover, every PVR rolled out has a implied value to
Sky of at least £238. "But," asks Morgan Stanley, "if the eco-
nomics of PVR’s are so good, then why doesn’t Sky push the
product more heavily?" In fairness, we may be seeing this
very push now. But the bank provides the probable answer,
saying "In order to achieve mass penetration we think Sky
would either have to subsidise more heavily the box+install,
and/or reduce the monthly charge." The bank argues that if
Sky were to drop the cost of box+install, to — say - £100,
then this would represent an additional subsidy of £150 and
an aggregate subsidy of £210, and pushing Sky’s loss per cus-
tomer for the first year to an unpalatable £237. The bank,
however, suggests that even with this degree of subsidy there
would still be tangible value to Sky.

Sky has made similar investments in the past, notably
over the introduction of Sky Digital. When it launched Sky
Digital the cost of the box to each consumer, without a sub-
sidy in place, would have been around £400 per box. Sky
took an after tax provision of £315m on the free box launch
in order to implement this strategy. But Morgan Stanley

Continued page 6 >




PVR’s: "A long-term
opportunity”

From page 5

remind readers that this was done when Sky’s overall rev-
enue was much smaller than today. A similar subsidy today,
say of 700,000 customers or 10% of the subscriber base, at
£100 per sub, would cost a negative hit to pre-tax earnings
of some £166m. Sky migrated 1.5m analogue subs to digi-
tal in a single year, and the bank report says it might be

worth thinking of this methodology as a means of moving
from a luxury, low-penetration model, to a mass-market
product.

Morgan Stanley say they don’t think Sky will adopt this
strategy just yet, preferring to concentrate on "milking short-
term cash-flow rather than investing in new products that
will hit short-term earnings." Sky is currently experimenting
with varied pricing strategies for Sky+. Nevertheless, when
one includes rental/leasing models being used by some man-
ufacturers (notably Canalsatellite’s Pilotime PVR model) the
market should no longer look at PVRs as a single sales
model.

NEWS

Alcatel Space wins HB7A

As widely expected, Eutelsat has awarded Alcatel Space
the construction contract for Hot Bird 7A, Eutelsat’s
replacement for the HB7 satellite lost last December.
Eutelsat have taken the opportunity to modify HB7's spec-
ification somewhat, adding both primary capacity and
additional back-up functionality. HB7A will use Alcatel
Space’s Spacebus 3000 platform, with 38 Ku-band
transponders (end of life) each of 33 MHz minimum each.
HB7 is Alcatel Space’s 16th satellite built for Eutelsat.

HB7A’s first mission is to replace HB1 at 13 deg East,
launched in March 1995 and built by Alcatel originally as
the last of the Eutelsat Il series (F6) craft with 16
transponders. Some might fairly argue that this initial
satellite made Eutelsat’s fortune, helped by a snazzy new
‘hot bird’ name for the orbital position. The remaining
transponders on HB7A will be available for potential
back-up and replacement capacity for the HB2, HB3 and
HB4 satellites. HB7A has a design life of 15 years, and is
slated for launch two years from now in Autumn 2005.

e Futelsat's e-Bird is scheduled for launch August 28 by
Ariane (along with India’s Insat-3E, and ESA's SMART 1
craft).

Iran "cancels" Zohreh

Iran has cancelled its previous decision on purchasing a
Zohreh satellite [intended for establishing digital televi-
sion and mobile phone systems in Iran] from Russia.
Russia’s state-run Aviaeksport, which was initially recom-
mended to the lranian side by the Russian Foreign
Ministry, had no definite plans for designing and manu-
facturing of the satellite and delayed signing the contract
for more than three years, according to Iranian reports.
Then the Russian foreign minister [Igor Ivanov] proposed
the Iranian leadership to commission the task to
Intersputnik, "which had neither relevant experience, nor
recommendations from the Russian Aerospace Agency,"
say local reports, which add that the Iranian Economic
Council has now cancelled the deal.

Murdoch targets 10m in Italy

Sky Italia launched on July 31st adding another platform
to Rupert Murdoch’s string of global assets. Tom
Mockridge, the pay-TV network's managing director, has
set Sky Italia a long-term target of 10m subscribers. Sky
Italia is starting transmissions from a slim base, not
helped by massive past piracy and a wide portfolio of rival

free-to-air sat-channels. Sky Italia has been created from
the fusion of Telepiu with Stream, in which News Corp
had an 80% stake and which had been on air since 1993.

Because existing viewers have to re-contract with Sky
Italia (though without having to change either decoder
cards or boxes) and many lItalians are currently on holiday,
it is reckoned that only about one in six official subscribers
will be signed up by launch day. It could be as low as
400,000 viewing homes. First target is to hit 3.5m subs by
the end of 2004. Sky ltalia says it will shortly have about
120 channels including ltaly's first all-news channel, Tg24,
and a range of sports channels that have signed deals with
all of the country's leading football clubs - Juventus, Roma,
Lazio, Inter, and Silvio Berlusconi's AC Milan.

China boost for pay-TV

China Central Television will test the pay-TV market by
launching four or five new channels this September. Local
reports suggest that further channel launches can be expect-
ed, and could reach 30 within two years. Sources suggest
the roll-out would probably include channels carrying films,
sport, Chinese opera and situation comedies. Foreign pro-
grammes are not be included. Broadcast professionals said
the launch was part of media reforms designed to encourage
better programme production and to generate revenue from
rerunning archived films. Since the separation of pro-
gramme production and transmission, CCTV has tried to get
a step ahead of competitors by launching pay channels.
Proponents of the scheme say pay-TV is necessary to reduce
the reliance on advertisements, which could have a "dumb-
ing down" effect as well as giving advertisers too much
power over programming. A local observer said the cost and
the technical requirements of the set-top boxes could be ini-
tial hurdles that would need to be overcome.

Fertig wants "40 channels"

Constellation Media is a new London-based outfit run by
Len Fertig, formerly CEO at Central European Media
Enterprises. With the help of former Chrysalis TV's Mick
Pilsworth, Constellation is looking to acquire at least 25
and up to 40 already established TV channels in Britain,
with the idea of saving each of them around $165,000
p/a in running costs and uplink fees. Fertig says he is
looking to buy single channels and groups of channels
that are already near operating profit, boosting revenues
and cutting costs. The operation is part-backed by fund-
ing from West Private Equity’s $400m media fund.




Indian TV in 2 mess

First it was the ‘will they, won't they’ legislation to permit
DTH operators to beam signals into India. Then it was the
notorious Conditional Access System (CAS) rules which
required India’s 30,000 so-called "cable-wallahs" to install
set-top boxes in every household by July 14. Both sets of leg-
islation have stumbled. India’s media rules now allow limit-
ed foreign participation (to 26% of equity) for news chan-
nels that emanate from India, like Rupert Murdoch’s Star
News, part of his Star India portfolio of channels. Last week,
India’s influential GoM (Group of Ministers, drawn from
media, law and finance ministries) announced it would hold
a "final review" of Star TV’s general DTH plans. Under the
complex Direct-to-Home rules, foreign equity participation
is limited to 49% with a further cap of 20% on direct invest-
ment. In addition, there is an important 20% sectoral cap for
foreign equity participation from broadcasting companies.

These equity participation regulations have created prob-
lems. Doubts have arisen because there are concerns over
Star’s DTH applicant, Space TV, which has been formed by
Star employees (as promoters and CEO). Questions have
arisen as to the source of the venture’s funding. If it is con-
cluded that Space TV serves as a corporate veil, then the gov-
ernment which has now ploughed through reams of paper
on the shell companies floated by Star for uplinking purpos-
es, will be doubly-wary of similar arrangements for other
DTH operations.

Zee TV, backed by Subhash Chandra, received its govern-
ment licence to operate a DTH service on July 29. Zee says
it will launch a DTH bouquet on September 1. "We will
offer the DTH service in non-cable areas and in stand-alone
houses," Zee TV/Siticable's Jawahar Goel said.

The overall prize, for Murdoch as well as rivals like former
local partner Subhash Chandra, is India’s fast-growing cable
penetration, claimed by Star to be topping 55m homes, and
probably significantly more. Under-reporting of actual num-
bers is normal amongst the cable operators, and some broad-
casters suggest that up to 80% of cable’s numbers are under-
stated. The cable operators say they have "about" 6 million
homes paying for TV signals. Fees are low, around 50 Rupees
a month ($1) in rural communities, for around 20 channels.
City-dwellers (and better paid) get charged between 250-400
Rupees for a larger portfolio of 60-odd channels that contain
a mix of local and international programming.

The Indian government ruled that viewers in the coun-
try’s four main cities: Mumbai, Chennai, Kolkata (Calcutta)
and New Delhi, cable operators had to install cable set-top
boxes, thereby allowing programmers to earn a few extra
rupees by establishing a premier tier of higher-value chan-
nels. The boxes had to be installed by June 15, then when
this was clearly impossible a fresh date was given, July 14.
This has also been abandoned, with media authorities now
saying operators have until the autumn to start box installa-
tion. Normally, set-top boxes also attract a punitive 51% tax
on their installation. This has been cut to 5% until July 31,
although as this is written it is uncertain whether this tax
holiday will be extended to a suggested date of September
30.

A ministerial proposal is that this two-month extension of
the duty reduction on imported set-top boxes be allowed.
The former structure was due to come back into force on
August 1 of 25% basic customs duty, 16% countervailing
duty and 5% Special Additional Duty. With an intention to
provide a level-playing field to indigenous manufacturers,
the finance ministry also abolished excise duty on STBs and
reduced customs duty from 25% to 5% on key components
of STBs, namely tuners, remote control units and RF-mod-
ulators.

The government’s view is that CAS "empowers" viewers.
"CAS is designed to empower the consumer... We will make
sure that it is consumer-friendly," Information and
Broadcasting Minister Ravi Shankar Prasad said. Prasad said
cable TV rates had gone up by 11 per cent in the last six years
and CAS would give the consumer the right to choose pay
channels and pay only for those they wanted to view. Data
supplied by the Customs and Central Excise authorities
showed that just 50,000 set-top boxes had been imported by
various MSOs by July 16.

Having last year passed the DTH rules, and this year
attempted to introduce the CAS rules on the cable sector,
now the Indian government is planning to think again. The
government on July 24 accepted that there is "clearly a need
for [further] institutional mechanism for regulation of
broadcasting." A statement by Ravi Shankar Prasad, minister
for information and broadcasting, says that a wider consul-
tation with stakeholders is necessary to decide a new appro-
priate framework. The comment suggests the I&B ministry’s
recent experience with the industry in the context of CAS,
uplinking, FM radio and other issues, is prodding the lead-
ership to explore tougher options

While there’s this government confusion, there seems lit-
tle incentive for cable operators to get behind the new rules.
Indeed, last weekend a meeting of cable-wallahs in Kolkata
generally postponed their threat for a black-out of all TV, as
a protest against the CAS concept. But some did interfere
with feeds. General secretary and spokesperson of Cable
Operators Sangram Committee Tarak Saha said in some
pockets of the city cable operators had already begun black-
ing out cable channels. "It is already happening. Operators
are not happy at the way in which CAS is being introduced,"
he said. Saha said the Sangram Committee and all its mem-
bers were "in favour CAS being introduced" but not as
announced by government. More importantly the 72 Rupees
fee for all channels that the government has offered during a
transition ‘honeymoon period’ seems to be "all wrong".
"Many channels have already told us that they will not agree
to this honeymoon period offer,” he added. "And we will
have to pay them the old rates even then. This is impossible.
Most [urban] cable operators earn Rs 250 to Rs 300 per
month at present. If a bulk of this is reduced to Rs 72 and
yet we have to pay up the old rates, all cable operators will
run out of business."

There’s other criticism. India’s Consumer Guidance
Council asked: “Why should any cable operator bother with
boxes. There is no policing of the rules.” This is correct, and

Continued page 10 >

Satcoms Insider



Inmarsat’s Iraqi war
contribution

From page 3

$25,000. But portability is main benefit. It can be hand-car-
ried. As far as Iraq was concerned we saw huge numbers of
terminals go out, including units to the Ministry of Defence.
Land, sea and airborne branches of the military took ten or
more units each. We saw a split in usage as far as satellite
news gathering was concerned. Broadcasters themselves, and
agencies like APTN and Reuters. As far as I am aware Reuters
didn’t use live feed material, because they first ingest and then
sell it on to broadcasters. But Reuters use store and forward
a lot more because they are a global news agency, covering
events that may be of interest to local stations. For example,
there are a dozen conflicts going on in Africa, and while
[internationally] we see some of this material most is going to
local stations."

Livewire will have another interesting development on
show at IBC in its ‘IP-Reporter’ product. Best described as an
inexpensive software only product, Wood says it is a news
gathering package ideally suited for broadcasting companies
wishing to expand their base of video contributors. Using IP-
Reporter, large numbers of roving reporters and field pho-
tographers can file video footage and stills from remote loca-
tions via satellite and the Internet.

ITN’s head of operational engineering is Malcolm Smith:
"We've been using Inmarsat for some years for those stories
when we've been unable to get a satellite dish into the region.
We've been using TOKO’s store and forward system for a
while and then in early 2003 we looked again at what was
available and settled on Livewire. I particularly liked the idea
that we could easily change the coding on the system, and we
are already talking to them about Windows Media 9 and
H26 codecs. The other appealing element was its ability to
run a pair of circuits giving us 128 kbps, and if a line was lost
it would re-dial. We also liked the way the server handled
incoming feeds. For example, on the ingest the operator
could interrupt the incoming feed so that you could take
what video had been captured for a headline grab, and then
the sending end would recommence sending for the full
package later. We also liked Livewire’s architecture, and
frankly, it was also cost-effective."

"The guys in field found the system easy to use, even
though there simply wasn't enough time to fully train every-
one," added Smith. "Our field editors are tape editors, so train-
ing them to non-linear isn’t a trivial matter. But, from the
point of view of store/forward they seemed to get on with it
fairly well. We started with 5 systems, one of which is not used
for store/forward at all but for features on [Channel 5 News].
The others were all bought for store/forward and with the Iraqi
war we went from these 5 to 14 units. One didnt come back
[ITN veteran war correspondent Terry Lloyd, along with two
team members, died in a ‘friendly fire” incident near Basra in
March]. Operationally, and other than the usual battery prob-
lems, the main challenge was getting capacity on what was a

very busy satellite."
The BBC’s Tyrell added: "The point is that with this kind

“All the kit needed for the most rapid
deployment is Voyager Lite — a GSM or
satellite phone, a satellite terminal and
DV camera. All this equipment will now
fit into a shoulder-bag weighing in at
just a few kilos." Tristan Wood,
Livewire

of technology, editors for the first time have a complete con-
nectivity tool box that can handle any scenario they face.
[Our] radio cars, which although they may use alternatives
are equipped with Inmarsat to ensure global coverage and
provide studio quality audio. At the 64kbit/s rate there is no
real alternative to Inmarsat if you want mobile global reach,"
adds Tyrell. "Video telephones run at the same rate, or use
devices in parallel, for live, if jerky television broadcasts. And
store and forward means that high quality video can also be
got back to the studio in the absence of a traditional DSNG
(Digital Satellite Newsgathering uplink)."

Tri-stage plan from SES

From page 1

SES Global’s Third Thrust is perhaps the most exciting,
and involves a global broadband initiative, involving its own
wholly-owned as well as its ‘partner’ operators (NSAB,
AsiaSat, Star One and Nahuelsat) and possibly going much
further. The broadband initiative is fresh thinking from SES
and takes broadband much further than the current crop of
SES-backed products including SatLynx, SatMode and the
other existing SES ‘return channel by satellite’ products. SES
staffers are tight-lipped on these new plans although it is
understood that there’s a willingness from SES to work
together internationally with other non-SES linked satellite
operators. The broadband plan is seeking to attract cus-
tomers across all business categories, including DTH con-
sumers although on past performance SES has firmly steered
away from the retail sector preferring to deal only through
wholesale suppliers.

NEWS

UK DTT winning over cable

The number of UK homes connected to digital terres-
trial TV service Freeview has almost doubled since
October 2002. Some 1.51 million homes received DTT
siganls at the start of July, compared with 763,000
nine months earlier, according to figures from the
Institute of Practitioners in Advertising. Digital viewers
are forsaking cable TV - only 2.16 million homes were
connected at the start of July, down from a high of
2.52 million at the start of the year.




LB Y | N VvV 1 1 A I | O N |

Will Wi-Fi hotspots put
3G in the shade?

Benjamin Ellis and Christopher Komatas of Juniper Networks
believe there is room in the market for both and, with a new
approach to Wi-Fi hotspots, the technologies will complement
rather than compete with each other.

Across Europe, a communications revolution is quietly
underway. Retailers, hotel chains, property owners, airports,
service stations and this month, UK rail operator Virgin,
have joined the march towards meeting the demand from
business travellers for high speed connectivity to their corpo-
rate networks. Partnering with network providers, these
wireless entrepreneurs are looking to meet, and profit from,
the growing demand for Wi-Fi based ‘hotspots’ or the Public
Wireless LAN (PWLAN).

The case for wireless connectivity is open. Many network
operators believe PWLAN is just another bubble, so full of
hot air it is on the verge of bursting. Others see it as the plat-
form that will displace 3G, making the billions of Euros
invested in spectrum licences (some of which have already
been written off) worthless. The questions the market is
waiting to be answered are: Who is right? and Which plat-
form will triumph?

Those doubting the case for 3G in comparison to PWLAN
tend to look at data speed and not consider the coverage,
complete mobility, roaming, security and quality of service.
Additionally, 3G offers improvements in the efficiency and
quality of voice services allowing growth in voice revenues. At
the same time, PWLAN connectivity is growing steadily. It is
being stimulated by two factors: increased deployment and
marketing of public access points and the move by manufac-
turers to build wireless Ethernet adapters into laptops and
PDAs as standard. Recent research from Allied Business
Intelligence suggests that globally, 58m users will be Wi-Fi
enabled by 2008. This is not exclusive to the corporate world,
wireless Ethernet is increasingly being used by consumers to
enable access to broadband within the home.

Just as the debate rages around the 3G business case, the
PWLAN business model is under scrutiny. Early entrants
have embarked upon a ‘land grab’ strategy to secure lucrative
hotspot sites and establish their brand. In their haste, most
operators have ‘re-purposed’ existing technologies and the
limitations of this approach are becoming evident.

This current approach is expensive to operate, does not
scale well and only provides commodity Internet access.
Additionally, while Wi-Fi bandwidth capacity is capable of
11Mbps users end up fighting for the bandwidth of an
ISDN or DSL line from the hotspot to the backbone net-
work. Free community-based hotspots and current PWLAN
services may satisfy casual Wi-Fi users, but not the larger
addressable user populations that are looking for high speed
wireless services at a competitive price. With this in mind,
the current 3G strategy comes closer to meeting subscriber
demands because of the good coverage, range of service and
device options and layered voice and data capabilities.

For PWLAN to even be considered a substitute for 3G it
must become a sustainable service. To do this a new "trans-

formed" approach to PWLAN is required to:

* Optimise the overall cost structure so that large numbers
of users can be accommodated

* Increase revenues with the addition of valued added
services beyond basic Internet access

* Reduce the risk and time-to-market of these services by
deployment over a single service independent network
Optimising
The most significant capital expenditure in the PWLAN is
the equipment at the hotspot site. The current approach
requires complex "gateway" equipment at each access point
to enable subscriber management and service functions that
control users’ network access. The cost of the gateway
increases total capital investment. This complexity increases
operational and maintenance costs. For network operators to
take the plunge, this access equipment must be simple, inex-
pensive and be deployable across a single, purpose-built serv-
ice platform in the backbone. This transformed approach
avoids using gateways at each hotspot by consolidating the
subscriber management and services functions in the service
provider’s backbone network, simplifying the maintenance
and reducing the capital cost of the wireless network.

It is the gateway cost and complexity that has prohibited
service providers from rolling out hotspots that offer any
more than Internet connectivity. The transformed PWLAN
comes closer to meeting subscribers’” wireless data needs (and
therefore revenues for the operators) by allowing packet pro-
cessing capabilities such as rate limiting, prioritisation, filter-
ing, encryption and per byte billing to be combined.

The transformed PWLAN offers include:

* Tiered bandwidth on demand, a prerequisite for VoIP

* Secure Internet connectivity and access via VPN to cor-
porate Intranets

* Customised, location-based content and premium sub-
scription services

* Flexible billing options: per event, megabyte, minute,
bandwidth or roaming location

Many mobile operators are now moving to the trans-
formed PWLAN model and layering Wi-Fi services along-
side 2.5G and 3G offerings using a single service independ-
ent IP/MPLS mobile backbone. Supported by a broadband
services platform such as the E-series from Juniper Networks
and a service deployment system such as the SDX-300, the
service provider can rapidly scale the network in line with
subscriber growth while developing and deploying new and
sophisticated revenue generating services such as pay-as-you-
go broadband and content-based subscription packages.

Even with the transformed PWLAN many 3G services
will be difficult to replicate in the unlicensed spectrum and
limited coverage of hotspots. Rather than leaving 3G in the
shade both offerings can co-exist in the market. Many 3G
operators are adding PWLAN options to their services to
provide subscribers with a complete wireless experience,
indeed the 3GPP standards organisation is rushing to stan-
dardise the interworking. DSL and cable operators are also
layering PWLAN to add flexibility to their SME and home

Continued page 10 >




broadband subscription services. It is expected that smart
phones will emerge allowing connectivity to the best network
at any given moment to ensure the seamless user experience
is maintained.

The current approach to PWLAN uses repurposed
technologies. These initial networks have a high cost base,
offer limited services and cannot compete with expected
3G services. A new transformed approach to PWLAN can
be deployed to reduce the cost base, while increasing serv-
ice scalability and reduce risk. In the short term at least,
3G and the transformed PWLAN can co-exist, even com-
plement each other. The likelihood is that users will select
the appropriate access device and network for the task in
hand. Moving forward, the device may automatically
select this for you. Perhaps the toughest challenge will be
the extraction of Euros from the wallets of subscribers and
IT managers. To do this the proposition must be more
compelling than just another way to log on to the
Internet.

Indian TV in 2 mess

From page 7

there’s no planned policing of the regulations although the
government has expressed hope that the broadcasters would
behave "rationally”. Another public watchdog has argued
that the government is foolish to legislate nationally for local
tastes. Anil Patwardhan of the Consumer Corordination
Council asked: "Who is to decide which channel a person in
Mumbeai is to watch. Can some official in New Delhi [India’s
state capital] decide which channels someone in a remote
corner of India should watch?"

Meanwhile, Star News is operating its all-Hindi service on
a temporary weekly licence issued by the Ministry of
Information. There’s talk locally of ‘dirty tricks’ behind the
company, which lost its main backer (Kumar Mangalam
Birla) in mid-July, and allegations that Star’s licence-holder
(Media Content & Communications Services) is just a front,
a shell company in effect, made up of a handful of friendly
locals to Mr Murdoch. Local telecoms giant VSNL, which
handles Star’s uplink services (and in which the Indian gov-
ernment holds a small stake) has reportedly threatened to
drop Star’s feeds.

Then, there’s the increasingly acrimonious relationship
between one-time pals Murdoch and Zee TV’s owner, local
mogul Subhash Chandra. Murdoch and Chandra ended
their relationship some 3 years ago and have since been seen
as fierce rivals for India’s viewing loyalty. Currently,
Murdoch’s Star operation is well ahead, helped by the
switch from English to Hindi on Star News, taking its mar-
ket share soaring from 7% to 30%. Star Plus has 45 out of
the top 50 programmes, and has allegedly led Chandra to
use his many parliamentary links with the ruling VJP polit-
ical party to lobby against Murdoch and Star. Star’s next
move is to establish regional versions of its services, in local
languages, and for this extra capacity will be needed. If
nothing else this is good news for the DTH and distribu-
tion sector.

NEWS

Ariane links with Boeing, Mitsubishi

Boeing Launch Services has signed a co-operation
agreement with Arianespace and Japan's Mitsubishi
Heavy Industries designed to offer clients the flexibility
of choosing either of the partners in case of launch prob-
lems or delays with another partner member. The service
is similar to that offered by ILS which uses Atlas in the
US and Proton in Russia for launch services. "We are
providing unparalleled access to space in order to meet
our customers’ rapidly changing needs," said Jean-Yves
Le Gall, Chief Executive Officer of Arianespace.
"Together we are reinventing and redefining launch serv-
ices for the 21st Century."

Although unsaid at the press conference, the plan
could help Boeing bail themselves out of a serious short-
age of launch opportunities for their Delta rockets. This
past year has been near-catastrophic for Boeing and
Ariane. Boeing lost around $1bn in US Air Force launch
contracts following admitted "unethical behaviour" by
Boeing. An Air Force investigation concluded that
Boeing had unfairly used documents belonging to
Lockheed Martin. The alleged problems are still under
investigation by the US Department of Justice, and
there’s a civil lawsuit pending. Besides losing a 10-
launch contract, Boeing also took an $835m charge,
announced in July, against Q2 earnings.

Ariane’s poor year came about as a result of grounded
launch vehicles. Had Ariane had in place this sort of
agreement at the time then it could have switched some
of its booked clients onto either Delta or Mitsubishi
launchers.

Saudi ‘dissident’ Al-Islah TV on Hotbird

Backed by Saudi Arabian opposition interests, Al-Islah
Television Channel began transmission on Eutelsat’s Hotbird
6 on July 31st There will be afew days of test transmissions,
with transmission details: Frequency: 12520, Polarization:
Vertical, Symbol Rate: 27500, FEC 4/3.

BBC: No plans for Arabic TV

Director of BBC World Service Mark Byford said last
week that the BBC currently had no clear plans to
launch an Arabic television channel, but that it would in
future be defining a strategy for reaching its Middle East
audience. Asked by Arabic-language newspaper Al-
Sharqg al-Awsat on 25 July, if the BBC was planning to
launch an Arabic television channel Byford said "We
have BBC World, which is an English-language channel.
Therefore, we are present in the three media [radio, tel-
evision and Internet]l. However, we will think in the
future of a strategy for the Middle East, about the best
way to get to the biggest number of recipients, listeners
and viewers whom we would like to reach. Naturally, we
have to admit that the importance of television is on the
increase, as it has become an essential medium for con-
veying information in all parts of the Arab world. But we
do not have any clear plan for the time being. Naturally,
the situation depends on the means available."




NEWS

Russian "CNN" proposed

A 24-hour Russian-language television news channel will
start operating later this year, according to Moscow sources.
VGTRK [All-Russia State Television and Radio Company] will
be one of the participants in the project. Evidently, the deci-
sion has already been made that Grigoriy Krichevskiy, the for-
mer first deputy general director of TVS, will be head the new
news channel. VGTRK chairman Oleg Dobrodeyev hatched
out the idea of creating a Russian counterpart to CNN back
when he was working at NTV [Independent Television], in the
mid-1990s. Local reports suggest that some programming
will be taken from the EuroNews channel (the rights to dis-
tribute the EuroNews Russian version belong to VGTRK).

e Kyrgyzstan's Prime Minister Nikolay Tanayev says a
Gazprom-backed investment project, Satellite Digital
Television would be established. The project calls for 100%
of the nation’s population to be able to receive the national
television channel by satellite. According to a preliminary
cost estimate, Gazprom's investment will enable the project
to commence immediately so that television and radio
broadcasts reach the entire population in 2004. The project
to set up a satellite television and radio network in the coun-
try is expected to be carried out in two stages. The first
stage includes building a terrestrial satellite broadcast sta-
tion and installing satellite receivers in stations which cur-
rently exist.

Bloomberg in Spain

Bloomberg Television has reached an agreement with
Digital+, the new Spanish TV platform from Canal Satelite
and Via Digital merger, which will extend its reach in the two
countries to over six million households.

DITG buys GOINTERACTtv

Fast-growing UK-based Digital Interactive Television Group
(DITG) last week acquired GOINTERACTty, an interactive
television technology and services company. DITG says it
will consolidate the technical expertise of both companies
to create the largest independent player in the UK’s inter-
active television industry. The deal provides a highly-credi-
ble alternate supplier to BSkyB, which leads the sector.
GOINTERACT will shortly move to DITG's studios in
London’s docklands (once home to the Money Channel).
There had previously been speculation that BBC Technology
was a potential buyer of GOINTERACT.

GOINTERACTtv was established by Sony Pictures
Entertainment and Sony Venture Capital early in 2001. In
February 2002 Doughty Hanson Technology Ventures put in
some £5.5m in additional funding. Specialising in return
path technology and services that allow viewers to interact
with games, adverts and voting applications, its portfolio of
customers include Sony (GoPlayTV), the BBC, Channel 4
and ITV. Neil MacDonald, managing director of DITG, said:
"The interactive television market is currently still showing
the typical fragmentation of a new industry. It’s now time
for a strong leader to emerge - the acquisition of
GOINTERACTtv will ensure that DITG is forging ahead, par-
ticularly in the technology stakes."

DITG is backed by internet millionaire Peter Wilkinson,
and besides MacDonald its board includes former BT and
BSkyB director John Swingewood. DITG owns the ‘Avago’
bingo channel. Acquisition terms were not revealed.

However, Swingewood says this first deal is "just the begin-
ning" of further consolidation of the European interactive
television industry. Swingewood also suggested that the new
operation would be better placed to compete with BSkyB in
the provision of interactive services for new and existing dig-
ital channels.

Japan commits to earlier DTT

Japan’s NHK said July 29 it would advance by two years its
plans for a full digital terrestrial service in the key regions
of Tokyo, Osaka and Nagoya, to December this year (it had
originally been during 2006). In districts other than those
three areas, the broadcasters and ministry agreed to start,
in fiscal 2004 in principle, the process of adjusting the
antenna mechanisms of existing TV sets in households to
avert interference of broadcast signals, which would other-
wise occur after the start of digital broadcasts. The changed
plans were announced following agreement at a plenary ses-
sion in Tokyo on July 29 between private sector TV broad-
casters, NHK and the telecommunications ministry. The
agreements are designed to expedite early dissemination of
terrestrial digital broadcast services in Japan, they said.

Iran sat-channel

Satellite broadcasting of the West Azerbaijan centre's
provincial network began July 29. Announcing this, the
director-general in charge of the Voice and Vision's West
Azarbayjan centre said: "By using the centre's satellite
broadcasting system, the programmes of the provincial net-
works of the Voice and Vision's West Azarbayjan centre will
be broadcast via the Intelsat 902 satellite." Some 250,000
residents of the Bukan and Takab regions will benefit from
sat-signals.

e The adjacent country of Azerbaijan has also been active,
with 8 licence applications lodged in Baku to run new TV
channels, probably to start broadcasting next year.

DTT’s MANAGEMENT CONSULTING SERVICES

DTT Consulting Ltd. offers a highly experienced team of management con-
sultants with many years’ hands on management experience and a highly pro-
fessional set of qualifications. We have been offering management consulting
services for the best part of two decades.We have consulted to the world’s
leading organisations involved in satellite communications.

Roger Stanyard heads up DTT Consulting Ltd, which he formed in 1983.
He has consulted to such organisations as Comsat, BSkyB, TDF, France

Our team is led by
Roger Stanyard,
Peter Marshall,
Chris Forrester and
Dr. Demot Nolan.
Its specialisations
are in satellite
broadcasting and
associated
technologies and IP
over satellite. Our
key strengths are
our detailed
knowledge of the
markets for
satellite
communications
and industry
contacts in the
USA, Europe, Asia
and the Middle
East.

Telecom, BT, Inmarsat, Motorola, SES Americom, British Aerospace, NTL,
Merlin Communications, the BBC, ITV Digital, Irdeto, New Skies Satellite
and Satellite Media Services. He has also worked in conjunction with major
international consultancy firms such as Spectrum Strategy Consulting and
Coopers Price Waterhouse.

Peter Marshall has extensive senior management experience with the
BBC,Visnews, Intelsat and France Telecom. He was responsible for setting
up the first UK satellite service provider, Brightstar before moving on to
become Director of Broadcast Services at Intelsat. Subsequently he was
President of Keystone Communications and Globecast North America.
Peter is a past President of the Society of Satellite Professionals
International and was Chairman of the Royal Television Society. He has been
involved in the establishment of a number of new ventures in broadcasting
and IP. Until recently he was consulting with the Washington DC-based
Strategis Group.

Chris Forrester is the leading satellite industry journalist in Europe and is
also a recognised authority on satellite communications in the Middle East.
Chris has consulted on major satellite operations and pay-TV services. He
is the author of a number of highly acclaimed market research reports on
digital television and broadcasting technologies. He is an honorary profes-
sor at the America University in Cairo.

Dermot Nolan is one of the best-known experts on digital terrestrial tel-
evision and broadcasting. He has two decades of experience with leading
consulting firms including Logica, Deloittes and Price Waterhouse Coopers
before setting up his own consultancy firm. He holds a first degree from
Queen’s Belfast, a Master’s degree from Durham University and a PhD from
Cambridge University. We have worked as partners with Dermot for over a
decade in such areas a business development, due diligence and strategic
management.

If you want to known more about our management con-
sultancy services, please contact me, Roger Stanyard, at

interspace@enterprise.net




OPINION

UK cable is still a joke

This is not the first time that we've
had a word about the appalling state
of UK cable, but this past few day’s
news emanating from Britain's two
cable MSOs should make salutary
reading for anyone wondering where
their money has gone. Let’s first take a
look at Telewest, which last week pro-
claimed itself the "market leader" in
UK broadband. Last Thursday (July
31st) Telewest issued its latest num-
bers, and told journalists and analysts
that it was close to completing its
long-awaited financial restructuring,
of which more in a moment. CEO
Charles Burdick also said Telewest’s
plan to attract high-spending broad-
band customers was starting to pay
off. "Thank goodness," Burdick must
have thought to himself. "There’s
another big bonus on its way."

Telewest, of course, is near-bank-
rupt. In almost any other business the
bailiffs would have been sent in years
ago. Even after the restructuring the
heavily indebted company will wipe
£3.5bn from its £5.3bn debt burden
and at the same time elbow out share-
holders who will be left with just 1.5%
of the company. Telewest announced
reduced losses of £208m for the first
half of this year. The total number of
customers fell by 24,000 during the
first half of 2003 to a total of 1.7m
but the closely watched churn figure
was cut to a record low, for Telewest,
of 16.1% (from 17.6%). This news,
bad enough in itself, is in fact all the
good news for the company.

Read the small print and there’s
acres of bad news. Take its so-called
leadership in broadband. As a long-
standing broadband customer | can
confirm to all the appalling quality of
their service — and why | continue |
cannot image — except to say that their
CEOQ'’s office so totally agrees with me
that | am currently enjoying 3 months
of free connection as compensation
for their bad service. But | am not
alone. At the end of 2001 its ‘broad-
band’ churn stood at an already worry-
ing 7.5%. It is now up to 13.1%.
That's hardly a vote of confidence, but
Telewest seems delighted, proclaiming
the rate as "our product with the low-
est churn levels...."

Indeed, Telewest's revenues this
half-year, compared to the same peri-
od in 2002, are absolutely matching
(at £674m). EBITDA was up (from
£184m to £220m) which is a good
sign, and EBITDA margin was up from
27% to 33%, and Capex was down
57% (from £241m to £104m). But
then look at the small print, and you
see that Telewest made an impressive
£69m of foreign exchange gains dur-
ing the half-year "mostly on dollar
denominated debt." As for its actual
trading, its consumer division rev-
enues fell 2%, despite ARPU being up
2% to £43.61 a month. Telewest must
just have had a look at its subscriber
lists, and tell us that it closed 7,000
"zero pay" CATV customers following "a
cleaning up exercise". One has to ask
what’s been going on? Who were these
zero payers? Why do they bother with
CATV at all. Revenues were down a

huge £158m "largely as a reduction on
subscribers", which were down
23,000 during Q2. CATV churn is
20.5%, down from 20.7% a year ago.

Then there’s telephony. Res-tel rev-
enues were down a worrying 6% to
£237m. Telephony connections were
down 13,000. Telephony ARPU was
up 3% to £24.68 a month, and churn
stood at 15.7%. This, in fact, is a
huge increase over the state of play a
few years ago when churn was touch-
ing 30%.

As to Telewest's restructuring, it
seem this is now close. Various bond-
holders, led by William Huff, and
including Liberty Media, have report-
edly come to agreement that will swap
out £3.5m of debt into equity, dump-
ing existing shareholders in the
process (they'll get just 1.5% of the
‘new’ company).

Then, it is widely expected that
Telewest will merge with NTL, which
once held the record for corporate
insolvency and went through its own
restructuring last year. Mr Huff already
occupies a Board seat at NTL. One of
NTL's founder-shareholders is CEO
Barclay Knapp, who notified investors
last Friday that he intends selling his
entire holding of shares now that their
price has recovered somewhat (up
153%, valuing the group overall at
$2.1bn). Knapp, besides these shares
also has interests in other stock
options, so he is not exactly walking
away from the business. He also enjoys
a $700,000 salary, and should his
services be dispensed with this side of
December 31st he will receive com-
pensation of $1.4m. If he loses his job
after Jan 1 2004 then the compensa-
tion triples to $2.1m at current rates.
Just another day in UK cable.

THE SATELLITE INDUSTRY NEWSLETTER

SUBSCRIPTION FORM

Satcoms Insider subscribe today and take advantage
of a special introductory offer.

To subscribe to Satcoms Insider, please complete and return the form below, or pay online at www.spotbeam.com. The annual
subscription rate is normally £595 (US$995), but as a special introductory offer your first year’s subscription is reduced by 10%

............................... FaX:.ioooiiiieiiiciieciieein

Telephone: .....oveiiiiiiiiiiiie e

[ 4= T PPN

e | would like to subscribe to
Satcoms Insider and take
advantage of thte 10%
introductory offer.

1 | enclose a payment of
made out to DTT
Consulting Ltd. OR O Please

invoice me. Mark as appropriate

Return this form to DTT
Consulting Ltd, 58 St John's
Street, Winchester, Hampshire
S023 OHF, UK. Alternatively fax
to +44 (0) 1962 624 094, or
e-mail the details to
interspace@enterprise.net

satcoms Insider [F



